Innovatieve scholen is een initiatief van perfICTion.
Voor al uw vragen, bel of surf naar:

FacebookTwitterLinkedinRSS Feed

Centre Scolaire Libre (Waremme)

College in Waremme zal op 5 jaar tijd € 25.000 besparen dankzij nieuwe VOIP-centrale

PerfICTion Waremme heeft in het college in Waremme een nieuwe telefooncentrale geïnstalleerd. Het bedrijf werd initieel enkel aangesproken om het volledige ICT-netwerk door te lichten. Na een grondige audit werd besloten om ook de oude telefooncentrale te vervangen. De integratie van een VOIP-centrale in het netwerk zal zorgen voor een serieuze daling van het jaarlijkse kostenplaatje. Bovendien is het veel efficiënter werken in de nieuwe configuratie.

Een oplossing komt nooit alleen

Het college in Waremme sukkelde al een poosje met een verouderde en erg onoverzichtelijke IT-infrastructuur. “Zoals veel middelbare scholen hebben we immers geen eigen professionele IT-dienst om problemen op te lossen of installaties uit te voeren”, vertelt Georges Mathéi, directeur van de inrichtende macht bij het Centre Scolaire Libre in Waremme. “Onze eigen mensen, die geen specialisten zijn, beheerden onze IT-infrastructuur. Het gevolg: veel zaken functioneerden niet meer naar wens en we zaten regelmatig volledig vast. ”

De school besliste, na overleg met PerfICTion Waremme, dat een update van de oude systemen te ingewikkeld en te tijdrovend zou zijn. Een volledig nieuwe, gecentraliseerde serverinfrastructuur was de beste oplossing.

“Het netwerk dat we aantroffen was inderdaad redelijk verouderd”, bevestigt Hans Schiltmans, directeur van PerfICTion Waremme. “ Zo was er in de bestaande infrastructuur geen server en geen back-upmogelijkheid voor de administratie, de data uit de ateliers van de technische afdeling, de directie,… . Met andere woorden: elke vorm van centralisering ontbrak. Daarnaast werkte de internetverbinding in de pc-klassen voor de leerlingen bijzonder traag.”

Tijdens de audit nam PerfICTion Waremme ook de laatste telefoonfacturen onder de loep. Het was snel duidelijk dat ook hier plaats was voor verbetering. Bovendien was de bekabeling er belabberd aan toe. PerfICTion Waremme stelde daarom voor om de bekabeling te laten vernieuwen door een gespecialiseerde externe firma en de nieuwe telefooncentrale te integreren in het ICT-netwerk dat voor de verschillende afdelingen van de school geïmplementeerd zou worden.

 

Vlotte installatie en een ferme besparing 

In een eerste fase installeerde PerfICTion Waremme een volledig nieuw pc-netwerk, gekoppeld aan een nieuwe server en een betrouwbaar back-upsysteem. Alle pc’s in de middelbare school zijn daardoor verbonden met dezelfde centrale server. Om de internetverbinding te optimaliseren koos het bedrijf om de aanwezige ADSL-lijn te behouden en een back-uplijn te verbinden naar een vaste Belgacomlijn.

In het totaal plaatste PerfICTion Waremme 1 telefooncentrale, 19 vaste telefoons en 4 draagbare SIP-telefoons.  Bij de installatie van de nieuwe centrale werden alle telefoonlijnen van Belgacom afgesloten, met uitzondering van 1 lijn voor de ADSL-verbinding en een back-uplijn. De bestaande telefoonnummers werden overgezet op 4 internetgangen, verbonden met een VOIP-provider. “Concreet wil dit zeggen dat de school voortaan aan veel lagere tarieven kan telefoneren”, verduidelijkt Schiltmans. “Een VOIP-oplossing werkt namelijk via een server die telefonisch verkeer naar een internetlijn verbindt. De SIP-provider, beheerder van de server, koopt grote hoeveelheden internetlijnen, die veel goedkoper zijn dan klassieke analoge of digitale lijnen. Het voordeel is dat de tarieven om te bellen 50 tot 90% goedkoper zijn, afhankelijk van de regio. Bovendien dalen de vaste abonnementskosten tot iets meer dan  € 1 per maand. Alle opties, zoals voice mail, antwoordapparaat centraal en per interne telefoon, belgroepen, in wacht zetten, conferentie, interactive voice response (vb druk 1 voor de boekhouding, 2 voor de directie,…),  zijn standaard inbegrepen in de software van de centrale en dus geen extra betalende opties. Alles samengeteld en met inbegrip van de kosten voor de nieuwe centrale, zal dit over een periode van 5 jaar neerkomen op een besparing van € 25.000.”

 “Een bijkomend voordeel is dat alles veel beter functioneert en dat we met VOIP op een lokaal netwerk zitten”, vult Mathéi aan. “Als iemand naar een ander bureau verhuist kan hij gewoon zijn telefoon op een andere netwerkaansluiting weer inpluggen en verbinding maken met de centrale. Eenvoudiger kan niet!”

Ook als de centrale ooit defect zou zijn, is dat snel opgelost. Het  kost maar een half uur om een nieuwe te installeren: 3 kabels  uitpluggen, de historiek overzetten, analyse en parametrering en alles werkt weer zoals voordien.

Perfecte lokale service

Momenteel werkt het Centre Scolaire Libre de Waremme verder samen met PerfICTion Waremme op basis van een onderhoudscontract. De bedoeling is dat het ICT-netwerk, en dus ook de telefooncentrale, steeds online blijft en dat eventuele problemen onmiddellijk opgelost geraken.

“We zijn niet alleen tevreden over de nieuwe infrastructuur”, aldus Mathéi. “Ook de opvolging achteraf verloopt vlekkeloos. Een belangrijk voordeel hierbij is dat PerfICTion Waremme op vijf minuten van bij ons gevestigd is. Bovendien krijgen de techniekers automatisch melding van elke storing in onze centrale. Ze kunnen ons dus altijd onmiddellijk helpen. Vaak merken we het zelf niet eens als er een probleem geweest is, simpelweg omdat het al opgelost is voor we er last van hebben.”

Innovatieve scholen is een initiatief van perfICTion.
Voor al uw vragen, bel of surf naar: