Innovatieve scholen is een initiatief van perfICTion.
Voor al uw vragen, bel of surf naar:

FacebookTwitterLinkedinRSS Feed

De rol van mobility in onze huidige maatschappij

Tablets zijn werkelijk onmisbaar geworden. Je merkt ze op als je ergens op een terras een kop koffie zit te drinken of wanneer je in Brugge aan het belfort staat te kijken. De tablet, iedereen heeft wel iets te delen of te fotograferen. Vroeger lazen we een papieren krant, tegenwoordig is dit allemaal digitaal via app’s. Hoe komt het dat dit toestel zo een plek in ons hart heeft veroverd?

Tablets zijn werkelijk onmisbaar geworden. Je merkt ze op als je ergens op een terras een kop koffie zit te drinken of wanneer je in Brugge naar het belfort staat te kijken. De tablet, iedereen heeft wel iets te delen of te fotograferen. Vroeger lazen we een papieren krant, tegenwoordig is dit allemaal digitaal via app’s. Hoe komt het dat dit toestel zo een plek in ons hart heeft veroverd?

De tablet is een krachtig toestel waar we alles op kunnen draaien net zoals op onze computer. Een smartphone is klein en handig om vlug iets op te zoeken terwijl je met een tablet daadwerkelijk kan werken. Het heeft een groot gebruiksgemak en je kan er randapparatuur op aansluiten. In tegenstelling tot een laptop is het ook werkelijk mobiel. Je kan het overal meenemen en door de 3G-mogelijkheid ben je overal bereikbaar en heb je steeds internet binnen handbereik. Dit maakt het ook voor de zakelijke wereld een handig toestel. Zo kunnen bijvoorbeeld werknemers die op de baan zijn hun tickets loggen “en route” zodat je een beter zicht hebt op de prestaties.

De tablet is zo aangeslagen dat we het zelfs implementeren in het onderwijssysteem. Er zijn reeds scholen die enkel hiermee werken en de bevindingen zijn zeer positief. Interactieve lessen die gegeven worden via app’s, boeken die vervangen worden door digitaal lesmateriaal zodat leerlingen notities kunnen bijschrijven. Tijdens de lessen beeldmateriaal gebruiken is makkelijker en vlugger want een afleidende verplaatsing naar het computerlokaal is uitgespaart. Je kan het gewoon delen met de klas zodat iedereen het tegelijk kan bekijken. We moeten er wel voor opletten, het moet geen papier 2.0 worden. Het dient eerder als hulpstuk om de lessen boeiender te maken en extra ondersteuning te bieden aan zij die het nodig hebben. Door de diversiteit aan App’s zijn de mogelijkheden onbeperkt. Er zijn applicaties’s voor alles, kinderen met dyslexie om beter te leren schrijven en lezen door ze te corrigeren, app’s die de teksten voorlezen voor kinderen met een gezichtsbeperking, en zo voort. De mogelijkheden zijn onbeperkt, dat is wat het zo interessant maakt voor onderwijsdoeleinden. Er zijn echter ethische kwesties mee verbonden. Is het didactisch verantwoord om onze kinderen, die nu al vaak genoeg in aanraking komen met technologie, ook op school te motiveren dit meer en meer te gebruiken?

Tablets bieden ons zodanig veel mogelijkheden om onze kinderen beter voor te bereiden op de moderne samenleving. Deze technologie hoort nu eenmaal bij onze mobiele manier van leven en we kunnen onze kinderen leren om er beter mee om te gaan. Zo zien ze dat spelletjes spelen maar een klein facet is van de zovele mogelijkheden van een tablet.

Innovatieve scholen is een initiatief van perfICTion.
Voor al uw vragen, bel of surf naar: