Innovatieve scholen is een initiatief van perfICTion.
Voor al uw vragen, bel of surf naar:

FacebookTwitterLinkedinRSS Feed

Wat houdt scholen bezig op ICT vlak?

Onderwijs en ICT

 Eerst en vooral willen we iedereen bedanken voor jullie deelname aan de ‘brooddoos-actie’ van PerfICTion. De 408 ingevulde formulieren vormen een goed beeld over wat leeft in de Vlaamse scholen op het gebied van ICT en de implementatie hiervan.

 Hopelijk kleurt deze brooddoos nog steeds jullie lunch.

  Wat houdt scholen bezig op ICT vlak?

 

 Netwerk

Meer dan 64% van de scholen is begaan met de beschikbaarheid van het netwerk (internet en intranet) en 62% met de draadloze toegang hiervan.

 Educatieve Software

We vinden een ongeveer even hoge score bij de interesse (of implementatie van) in educatieve software en educatieve digitale leermiddelen.

 PC / Notebooks / Tablets

50% of één op twee scholen werkt hard om Personal Computers (ook Notebooks) en vooral tablets  beschikbaar te maken in iedere klas of in ieder vak.

 Electronische presentatiemiddelen (projectoren/schoolborden)

Bijna de helft (45%) van de scholen starten of maken reeds gebruik van projectiemiddelen (beamers). Dit wordt stilletjesaan aangevuld met digiboards.

 Clouddiensten

Aankomende trend! Al één op 3 scholen ziet de wolken hangen en kiest voor

Cloud-diensten (gebruik van Office365, Azure, …)

 Beveiliging

Eén derde van de scholen is sterk begaan met de beveiliging van data alsook met de privacy hiervan. Maar ook de beveiliging tegen virussen, hackers of spam blijven belangrijk.

 Centrale verwerking

Eén op drie scholen werkt met centrale gegevensopslag (centrale servers met centrale storage)

 Werkwijze?

 

 Budget

Praktisch en gezien de actuele besparingen, kampt meer dan 35% met budgettaire moeilijkheden of  is er geen budget beschikbaar om een beleid of een implementatie waar te maken en daarom blijven ze ‘brandjes blussen’.

 Complex

Eén op zes scholen vindt onderhoud en beheer van de ICT omgeving te complex en zelfs één op twaalf scholen beweert te weinig kennis te bezitten om strategische ICT keuzes te durven (kunnen) maken.

 Uitbesteding

10% besteedt beheerstaken uit aan externe organisaties en één op zestien scholen besteedt het onderhoud uit aan derden.

 Welke projecten hebben prioriteit in 2015?

 Gelijkaardige conclusies als hierboven beschreven vinden we terug in de vertaling naar prioritaire projecten voor 2015.

 

 Netwerk

34% van de scholen hebben prioritaire projecten inzake de implementatie en de beschikbaarheid van het netwerk  en de draadloze toegang hiervan.

 PC / Notebooks / Tablets

Even hoge implementatie percentages (34%) vinden we terug voor PC’s. Eén op drie scholen heeft dit jaar een prioritair project en werkt hard om Personal Computers (ook Notebooks) en vooral tablets  beschikbaar te maken in iedere klas of in ieder vak.

 Educatieve Software

We vinden ook een hoge score bij de interesse (of implementatie van) in educatieve software en educatieve digitale leermiddelen (23%). Onder de noemer ‘educatieve software’ rekenen we ook de uitbreiding van Smartschool, het uitwerken van educatieve Google Apps en het starten met de educatieve STEM (Science, Technology, Engineering Module) module.

 Electronische presentatiemiddelen (projectoren/schoolborden)

Bijna één op acht scholen(12,25%) verbeteren met prioriteit dit jaar hun electronische presentatiemiddelen door gebruik van projectiemiddelen (beamers) stilaan aangevuld of in combinatie met digiboards.

 Clouddiensten

Aankomende trend ! Eén op dertien scholen (7,5%) waagt zich dit jaar verder in Cloud diensten, waar Office365 naast Azure het leeuwenaandeel voor zich neemt.

  Beveiliging

Beveiliging van zowel data als van privacy van deze gegevens, maar ook beveiliging tegen virussen, hackers of spam is dit jaar een opkomend aandachtspunt. 

 Centrale verwerking

Uitbreiding van centrale verwerking (Servers/Storage) en centraal databeheer blijft een constante rode draad in de belangrijke projecten voor dit jaar.

 Beleidsplan

Lovenswaardig is de aandacht dit jaar voor het opstellen van een ICT-beleidsplan in de vlaamse scholen. (>5%)

 Besluit

 Ondanks de moeilijke budgettaire omstandigheden van de scholen, gaat de ICT implementatie toch zijn gang en is het besef aanwezig dat ICT, zoals in elke onderneming,  integraal deel uitmaakt van het beleid. Bovendien dringt het door dat het contact van de leerling met de ICT een ideale en  ‘brood’-nodige factor uitmaakt van het leerplan.

Perfiction op de ICT-praktijkdag!

Naar goede gewoonte was ook PerfICTion aanwezig op de ICT-praktijkdag afgelopen maandag. Met hun platform 'Innovatieve Scholen' brengen zij opgebouwde kennis uit de bedrijfswereld naar het onderwijs.

Perfiction biedt zo een duwtje in de rug voor ICT-coördinatoren zodat zij kunnen terugvallen voor al hun technische vragen of puzzels.

Iedereen kon in ruil van het invullen van een vragenlijst een gratis brooddoos komen afhalen aan de stand. Wij willen iedereen bedanken die een bezoekje heeft gebracht aan onze stand.

De rol van mobility in onze huidige maatschappij

Tablets zijn werkelijk onmisbaar geworden. Je merkt ze op als je ergens op een terras een kop koffie zit te drinken of wanneer je in Brugge aan het belfort staat te kijken. De tablet, iedereen heeft wel iets te delen of te fotograferen. Vroeger lazen we een papieren krant, tegenwoordig is dit allemaal digitaal via app’s. Hoe komt het dat dit toestel zo een plek in ons hart heeft veroverd?

Tablets zijn werkelijk onmisbaar geworden. Je merkt ze op als je ergens op een terras een kop koffie zit te drinken of wanneer je in Brugge naar het belfort staat te kijken. De tablet, iedereen heeft wel iets te delen of te fotograferen. Vroeger lazen we een papieren krant, tegenwoordig is dit allemaal digitaal via app’s. Hoe komt het dat dit toestel zo een plek in ons hart heeft veroverd?

De tablet is een krachtig toestel waar we alles op kunnen draaien net zoals op onze computer. Een smartphone is klein en handig om vlug iets op te zoeken terwijl je met een tablet daadwerkelijk kan werken. Het heeft een groot gebruiksgemak en je kan er randapparatuur op aansluiten. In tegenstelling tot een laptop is het ook werkelijk mobiel. Je kan het overal meenemen en door de 3G-mogelijkheid ben je overal bereikbaar en heb je steeds internet binnen handbereik. Dit maakt het ook voor de zakelijke wereld een handig toestel. Zo kunnen bijvoorbeeld werknemers die op de baan zijn hun tickets loggen “en route” zodat je een beter zicht hebt op de prestaties.

De tablet is zo aangeslagen dat we het zelfs implementeren in het onderwijssysteem. Er zijn reeds scholen die enkel hiermee werken en de bevindingen zijn zeer positief. Interactieve lessen die gegeven worden via app’s, boeken die vervangen worden door digitaal lesmateriaal zodat leerlingen notities kunnen bijschrijven. Tijdens de lessen beeldmateriaal gebruiken is makkelijker en vlugger want een afleidende verplaatsing naar het computerlokaal is uitgespaart. Je kan het gewoon delen met de klas zodat iedereen het tegelijk kan bekijken. We moeten er wel voor opletten, het moet geen papier 2.0 worden. Het dient eerder als hulpstuk om de lessen boeiender te maken en extra ondersteuning te bieden aan zij die het nodig hebben. Door de diversiteit aan App’s zijn de mogelijkheden onbeperkt. Er zijn applicaties’s voor alles, kinderen met dyslexie om beter te leren schrijven en lezen door ze te corrigeren, app’s die de teksten voorlezen voor kinderen met een gezichtsbeperking, en zo voort. De mogelijkheden zijn onbeperkt, dat is wat het zo interessant maakt voor onderwijsdoeleinden. Er zijn echter ethische kwesties mee verbonden. Is het didactisch verantwoord om onze kinderen, die nu al vaak genoeg in aanraking komen met technologie, ook op school te motiveren dit meer en meer te gebruiken?

Tablets bieden ons zodanig veel mogelijkheden om onze kinderen beter voor te bereiden op de moderne samenleving. Deze technologie hoort nu eenmaal bij onze mobiele manier van leven en we kunnen onze kinderen leren om er beter mee om te gaan. Zo zien ze dat spelletjes spelen maar een klein facet is van de zovele mogelijkheden van een tablet.

Winnaar Elitepad

Uit de meer dan 240 deelnemers aan onze actie op de VVKSO ICT-coördinator dag op 29 mei te Mechelen werd Alex Jacxsens, ICT Coördinator KOV (Katholiek Onderwijs Vilvoorde) geloot als winnaar en mocht deze week uit handen van PerfICTion Leuven de HP Elitepad in ontvangst nemen.

 

Microsoft Surface voor iedereen!

Microsoft lanceert tijdelijk Surface RT Tablet actie gericht naar het onderwijs voor leerkrachten en leerlingen tijdens de zomermaanden Heeft u de volledige informatie nog niet ontvangen en u heeft hierin interesse, stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Innovatieve scholen is een initiatief van perfICTion.
Voor al uw vragen, bel of surf naar: